Kanał - to ciśnie się na usta każdemu, kto po raz pierwszy zobaczy Młynówkę. Tymczasem kanał to rzecz sztucznie stworzona, a Młynówka jest naturalną odnogą Odry. Nie wiadomo kiedy słowo "kanał" powstało w naszej świadomości. Niewykluczone, że dopiero po 1945 r., gdy w Opolu nastała Polska. Co ważne, na niemieckich mapach np. z 1928 r. jest nazwa "Der Mühlgraben", czyli Młynówka. Nazwa tego odcinka Odry, który płynie między prawobrzeżnym Opolem a wyspą Pasieką, wzięła się od pracujących tu ... Kanał - to ciśnie się na usta każdemu, kto po raz pierwszy zobaczy Młynówkę. Tymczasem kanał to rzecz sztucznie stworzona, a Młynówka jest naturalną odnogą Odry. Nie wiadomo kiedy słowo "kanał" powstało w naszej świadomości. Niewykluczone, że dopiero po 1945 r., gdy w Opolu nastała Polska. Co ważne, na niemieckich mapach np. z 1928 r. jest nazwa "Der Mühlgraben", czyli Młynówka. Nazwa tego odcinka Odry, który płynie między prawobrzeżnym Opolem a wyspą Pasieką, wzięła się od pracujących tu przez wieki młynów. Na prawym brzegu, od strony ul. Szpitalnej stał młyn miejski. Po drugiej stronie Młynówki, przy jazie stał młyn zamkowy z XIII w. Od 1860 roku Młynówka stała się portem przeładunkowym. Ruch barek i statków odbywał się tu do roku 1913, kiedy to został oddany w Zakrzowie nowy port. Na Ostrówku, cyplu Pasieki, zamontowany został dźwig portowy, stojący w pobliżu budynek spedycji wybudowany na miesjcu dawnych magazynów w 1823 roku, był doskonałym punktem obrotu towarów. Dla usprawnienia ruchu barek i statków zbudowana została w 1886 roku śluza na Młynówce. Ulica Piastowska nazwana została wtedy ulicą Portową (Hafenstrasse). Nowa Trybuna Opolska |
|||||||||||||||||||||
|
||
Młynówka na innych fotografiach | ||
|
||