MENU
Dworzec kolejowy Groschowitz.

Dodał: Cristoforo° - Data: 2007-02-22 12:04:58 - Odsłon: 2513
Rok 1936


Stacja Groszowice jest stacją rozrządową dla ruchu towarowego i pasażerskiego. Jej powstanie sięga koncepcji budowy kolei górnośląskich kiedy ogłoszono w 1845 r. budowę kolei Opole - Groszowice - Chorzów przez Gogolin jako budowę kolei prywatnej. Linię tę otwarto 1.01.1857 r. Przystanek w Groszowicach powstał dopiero w 1878 r. Początkowo była to budowla ceglana, deskowana na zewnątrz, obok niej powstała niewielka hala peronowa. Budynek ten został zburzony w 1929 roku gdyż w jej miejscu powstały budynki dla pracowników kolejowych. Dworzec kolejowy w Groszowicach zbudowano w roku 1881 jednak znajdował się on daleko od zabudowań miejscowości. Z biegiem czasu stacja zaczęła się rozrastać kiedy powstawały nowe linie kolejowe:
- 1.10.1878 - linia Groszowice - Strzelce Opolskie jako linia drugorzędna (Nebenbahn)
- 15.5.1880 - linia Groszowice - Pyskowice - Zabrze jako linia pierwszorzędna (Vollbahn)
- 10.12.1898 - linia Opole Towarowa - Groszowice jako pierwszorzędna
- 1.11.1909 - linia Groszowice - Karłowice - Jelcz - Brochów
Silny wpływ na rozbudowę stacji miał rozwój przemysłu cementowego w okolicach Groszowic, rozpoczęty w 1872 r. Przebudowy dworca przeprowadzono w latach 1892, 1910 i 1927 r. W bliskości stacji budowano domy mieszkalne dla pracowników kolejowych. Pierwszy powstał w 1902 roku, kolejny w 1913 roku i ostatni w 1930 r. W latach 1929/30 powstała kolonia domów jednorodzinnych (ul. Przyjaźni w Nowej Wsi Królewskiej) z ogrodami.
W latach 30. (1936 r.) przez stację przetaczało się aż 49 pociągów osobowych na dobę, z tego w kierunku Opola - 15, w kierunku Wrocławia - 7, w kierunku Kędzierzyna - 15 i w kierunku na Strzelce - Bytom - 12.
Pod koniec stycznia 1945 r. Groszowice wraz ze stacją zostały zajęte przez Armię Czerwoną, praktycznie bez walki, choć na cmentarzu w Groszowicach znajduje się zbiorowa mogiła 29 niemieckich żołnierzy co może jednak potwierdzać że walki toczono.
Już po II wojnie światowej bo w roku 1960 oddano do eksploatacji zelektryfikowane połączenie Gliwice - Opole - Wrocław. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zaczęła drastycznie maleć ilość przewozów koleją. Nastąpiła również restrukturyzacja PKP. Wiele obiektów kolejowych straciło znaczenie i zaczęło zamieniać się w ruinę. Tak też się stało w Groszowicach. Zamknięto wagonownię, niepotrzebna stała się infrastruktura w postaci wież ciśnień czy innych urządzeń. (moose - różne źródła, w tym kronika Groszowic Heinricha Moecke z 1937 r.)

Ciekawostką jest fakt istnienia kolei wąskotorowej o prześwicie 785 mm na terenie pobliskiej Cementowni Groszowice. Niestety zarówno cementownia, jak i kolejka już nie istnieją - zostały zlikwidowane w grudniu 1997 r., a wyburzenia rozpoczęły się w 1999 r. Tutaj zdjęcia kolejki:

  • /foto/5341/5341164m.jpg
    1898 - 1901
  • /foto/9946/9946856m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/153/153870m.jpg
    1918
  • /foto/5078/5078916m.jpg
    1921
  • /foto/7776/7776601m.jpg
    1928
  • /foto/197/197180m.jpg
    1930 - 1939
  • /foto/207/207473m.jpg
    1938
  • /foto/346/346464m.jpg
    1960 - 1969
  • /foto/196/196839m.jpg
    2008
  • /foto/377/377653m.jpg
    2011
  • /foto/9513/9513969m.jpg
    2021
  • /foto/9513/9513971m.jpg
    2021

www.dokumentyslaska.pl

Poprzednie: Cementownia Groszowice Strona Główna Następne: Przedszkole Publiczne nr 22 Bajkowa Rodzina (d. szkoła)