Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Pomnik techniki - Belka Gerbera (fragment), Opole
Tomen: Pomnik już stoi, co zresztą widać na zdjęciu, a teraz to już są prace wykończeniowe, więc opis zdjęć jak najbardziej do poprawy.
Dom nr 2 (d. dworzec), ul. Duńska, Opole
MacGyver_74: Budynek obecnie pełni funkcję mieszkalną. Poprawiłem nazwę i przypisanie.
Ratusz, pl. Rynek, Opole
Popski: Podmiana # 2. Fot. A. Śmietański.
Kiosk RUCH, ul. Powstańców Śląskich, Opole
W.Mazurkiewicz (Soravianus) [vmuzzy@gmail.com]: Nie zajrzałem do dorobku Grzegorza :)
Korty tenisowe, ul. Katowicka, Opole
foxi: Dzisiaj rozpoczęto demontaż płotu wokół nieczynnych od dłuższego czasu kortów. Co będzie w tym miejscu ktoś wie ? Jakiś czas temu mówiono o budowie tu parkingu podobnie zlikwidowano kort przy Luboszyckiej - -

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

morgot
Parsley
Parsley
mietok
Danuta B.
Parsley
Parsley
Popski
Mmaciek
Alistair
Alistair
kitapczy
TW40
Hellrid
Hellrid
TW40
pavelo
TW40
kitapczy
TW40
Wolwro

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Trolejbusy na ulicach Olsztyna w latach 1939 - 1971
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2021-03-22 13:39:35, Aktualizacja: 2021-03-22 13:39:35, Odsłon: 1300

Charakterystyka taboru trolejbusowego

1 września 1939 roku uruchomiono komunikację trolejbusową w Olsztynie.

Do obsługi pierwszej linii sprowadzono 6 trolejbusów typu 400T (nry 1–6) marki Büssing-NAG (wykonawca podwozia i nadwozia w Zakładzie Wschód w Elblągu). Ich wyposażenie elektryczne pochodziły z SWW. Trolejbusy posiadały rozstaw osi 4250 mm, szerokość 2500 mm, 28 miejsc siedzących, 17 miejsc stojących, przednie drzwi łamane, tylne drzwi przesuwne, dwukomutatorowy silnik elektryczny o mocy 64 kW, hamulec ręczny i powietrzny. Odbieraki prądu zakończone były ślizgami węglowymi.

Następna dostawa 6 trolejbusów typu MPE (nry 7–12) nastąpiła w 1942 roku. Ich podwozia zbudował MAN w Norymberdze, nadwozia Kässbohrer w Ulm, a wyposażenie elektryczne dostarczyły SWW. Trolejbusy posiadały rozstaw osi 4250 mm, szerokość 2500 mm, pojemność 50 pasażerów, przednie i tylne drzwi przesuwne, dwukomutatorowy silnik elektryczny o mocy 64 kW, hamulce elektryczne. Odbieraki prądu zakończone były ślizgami węglowymi.

Do 1945 roku Olsztyn otrzymał jeszcze:

- 2 trolejbusy typu MPE (nry 13, 14) z podwoziami firmy MAN, nadwoziami firmy Schumann i wyposażeniem elektrycznym SWW,

- 4 trolejbusy typu I-4500 (nry 15–18) z podwoziami firmy Henschel, nadwoziami firmy Schumann i wyposażeniem elektrycznym AEG,

- 2 używane trolejbusy typu JaTB2 sprowadzone z Kijowa (nry 19, 20) z podwoziami i nadwoziami Jarosławskich Zakładów Samochodowych i wyposażeniem elektrycznym Zakładów Dynamo im. Kirowa,

- 3 używane trolejbusy typu 400T sprowadzone z Czerniachowska (nry 21–23) z podwoziami i nadwoziami firmy Büssing-NAG i wyposażeniem elektrycznym AEG.

Powyższy tabor rozrzucony był w różnych miejscach Olsztyna. Wyzwolenie miasta przez Armię Czerwoną 22 stycznia 1945 roku spowodowało zniszczenie lub grabież części trolejbusów. Komunikację trolejbusową przywrócono 10 grudnia 1946 roku. Wtedy prawdopodobnie w posiadaniu miasta znajdowało się 16 trolejbusów o różnym stopniu zniszczenia, nawet do 65 procent. Pięć z nich przekazano do Gdyni w 1947 roku (3 wozy Büssing-NAG i 2 wozy Henschel), pozostałe systematycznie remontowano najpewniej do 1954 roku (wtedy na stanie inwentarzowym było 11 trolejbusów).

Pierwsza powojenna dostawa 9 trolejbusów typu 8Tr (nry 1, 3, 5, 7, 8–12) nastąpiła w latach 1958–1959. Były to trolejbusy wyprodukowane w firmie Škoda w Pilźnie. Posiadały nadwozie o konstrukcji ramowej, długość 10700 mm, szerokość 2500 mm, 18 miejsc siedzących i 60 miejsc stojących, silnik elektryczny o wzbudzeniu szeregowym o mocy 110 kW. Troje drzwi otwieranych i zamykanych było za pomocą urządzenia pneumatycznego. Trolejbusy posiadały 3 rodzaje hamulców: elektrodynamiczny-silnikowy działający na tylne koła, pneumatyczny-bębnowy działający na wszystkie koła i postojowy-ręczny działający na tylne koła.

Kolejne dwie dostawy dotyczyły trolejbusów typu 9Tr wyprodukowanych w firmie Škoda w Ostrovie – 9 wozów w 1962 roku (nry 2, 4, 6, 13–18) i 4 wozy w latach 1966–1967 (nry 19–23). Trolejbusy posiadały nadwozie o konstrukcji samonośnej, długość 11000 mm, szerokość 2500 mm, 24 miejsca siedzące i 77 miejsc stojących, silnik szeregowy typu 3AL 2943rN o mocy 115 kW. Troje drzwi otwieranych i zamykanych było za pomocą urządzenia pneumatycznego. Trolejbusy posiadały 3 rodzaje hamulców: pneumatyczny-bębnowy działający na wszystkie koła, postojowy-ręczny działający na tylne koła oraz elektrodynamiczny-silnikowy działający na tylne koła w układzie trzystopniowym, obcowzbudnym kompensowanym.

Ostatecznie likwidacja komunikacji trolejbusowej w Olsztynie nastąpiła 31 lipca 1971 roku.

B.W.


/ / /
/ /
zbyszek1030 | 2021-03-23 09:20:01
Piękna historia! Nie wiedziałem że w Olsztynie również jeździły trolejbusy,podobnie jak w Wałbrzychu!
bogdanow | 2021-03-24 16:45:47 | edytowany: 2021-03-24 16:48:21
Trolejbusy jeszcze jeździły, a obecnie nie jeżdżą w kolejności likwidacji: w Gorzowie Wlkp. (do 1945), Legnicy, Poznaniu, Warszawie, Dębicy, ponownie w Warszawie (do Piaseczna), Słupsku.