Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść



Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

maras - Administrator
pavelo
pavelo
pavelo
pavelo
Tony
maras - Administrator
Popski
Hellrid
Hellrid
vooiteg
Hellrid
foxi
Rob G.
Rob G.
foxi
Hellrid
foxi
Rob G.
T.Rex
Parsley

Ostatnio wyszukiwane hasła


Lista ostatnio skomentowanych artykułów
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Tytuł (Autor) Komentarzy Ostatni komentarz Data ostatniego komentarza
Dwa albumy   (maras - Administrator) 1 maras - Administrator 2021-04-10 23:17:56
Legenda o tragicznej śmierci rusałki i kamieńczyka   (maras - Administrator) 2 maras - Administrator 2021-04-08 21:39:17
Od Blüchera do Poniatowskiego   (maras - Administrator) 2 PP 2021-04-05 13:14:13
Rothes Haus   (netha) 1 maras - Administrator 2021-03-29 16:49:14
Mam chłopczyka na Kopernika   (maras - Administrator) 1 maras - Administrator 2021-03-27 21:55:59
Trolejbusy na ulicach Olsztyna w latach 1939 - 1971   (bogdanow) 2 bogdanow 2021-03-24 16:45:47
Produkcja w Fabryce Wagonów Świdnica w latach 1952 - 2000   (bogdanow) 1 rajaser 2021-03-23 11:45:08
1 2 3 4 5 6 7 8 9



Lista ostatnio skomentowanych zdjęć.
Kliknij na komentarz, aby na niego odpowiedzieć
1 2 3 4 5 6 7 8 9

foxi°

foxi (2021-04-10 19:01:13) Od 1950 roku tylko 2 linie - - informacja jaka została zamieszczona w gazecie Nowiny Opolskie ze stycznia 1950 roku.



T.Rex°

T.Rex (2021-04-10 16:35:48) Gdyby ktoś miał wątpliwości to jest to ten sam budynek co tutaj u dołu: tylko "nieco" przebudowany.



Cristoforo°

foxi (2012-07-13 17:17:48) Kolejne piętra powstały w 1907 roku, tuż po tym jak Hotel został zakupiony przez spółkę ,,Oppelner Actien-Brauerei,, za cenę 200.005 marek. - tak pisze Andrzej Urbanek w ,,Beczce,, Nr 9/2012

kitapczy (2021-04-07 23:08:20) Nazwa hotelu pochodziła od nazwiska właściciela. W posiadaniu Forma znajdował się co najmniej od roku 1867. Przeszedł następnie w ręce Grundmanna, zachowując jednak dawną nazwę. Dopuszczalna jest też polska nazwa Hotel Formsa (forma dzierżawcza odpowiadająca niemieckiej Form's Hotel).

flowerpower (2021-04-08 15:21:29) Nie, nie jest dopuszczalna taka nazwa. Jeżeli właściciel nazywał się Form, a z napisu na pocztówce wynika, że tak właśnie się nazywał , to jedyną dopuszczalną nazwą po przetłumaczeniu jest Hotel Forma (podpis pod zdjęciem jest błędny). Gdyby właścicielem hotelu był Mozart, to hotel nazywałby się Mozarts’s Hotel , a po przetłumaczeniu Hotel Mozarta, a nie Hotel Mozartsa. Kol. kitapczy po raz kolejny próbuje nam wcisnąć kit. Inna sprawa, że nazwa Hotel Forma może być różnie odczytywana, dlatego ja bym pozostawiła oryginalną nazwę – Form’s Hotel.

kitapczy (2021-04-08 21:14:01) Nazwa Hotel Formsa jest dopuszczalna, ponieważ taka właśnie forma nazewnicza upowszechniła się w polskim piśmiennictwie w okresie międzywojennym. Dotyczy to zarówno polskiej prasy wydawanej w niemieckim wówczas Opolu, jak i w Polsce. Także we wspomnieniach z tego okresu występuje nazwa Hotel Formsa. Co więcej, pojawia się w publikacjach dotyczących dawnego Opola wydanych w czasach nam współczesnych, jak np. Bogusława Szybkowskiego, Opole na dawnej pocztówce.

flowerpower (2021-04-08 21:33:40) To, że ktoś przez lata, a teraz B.Szybkowski powielają błąd, nie oznacza, że tutaj też trzeba go powielić. Sorry, ale dla mnie jesteś niewiarygodna - niemal za każdym razem, kiedy chodzi o język niemiecki, coś kićkasz.

kitapczy (2021-04-09 17:43:53) To, czy dana nazwa jest błędna z punktu gramatycznego, czy też nie, nie ma takiego istotnego znaczenia. Nie pierwszy to zresztą taki przypadek. Ważne, że została utrwalona w świadomości społecznej i to w dłuższym okresie czasu, mierzonym dziś w stulecie. Dowodzi tego także opolska muzealniczka i znawczyni historii miasta Urszula Zajączkowska, pisząc o życiu teatralnym Opola: "Przedstawienia odbywały się w sali ratusza, a od 1933 roku - w hotelu Formsa" (U. Zajączkowska, Opole miasto z różnych perspektyw, Opole 2017).

flowerpower (2021-04-09 18:23:50) Pani Zajączkowska powiela błąd, co ja uważam za niewłaściwe i tyle. Ponowię pytanie: co z tym Domem Ewangelickich Stowarzyszeń? Już wiadomo jak brzmiała oryginalna nazwa własna?



foxi°

foxi (2021-04-09 08:50:03) Czy ten widoczek już mamy ;-)

kitapczy (2021-04-09 11:13:37) Tak, już mamy Datowanie 1912 r. bliższe rzeczywistości niż 1920-1930. Zwraca uwagę zakład zegarmistrzowski firmy Johann Kitzlar, pod nr 32 (pierwszy z lewej).



foxi°

foxi (2021-04-09 09:00:24) Zagadkowy uszkodzony słupek na chodniku po lewej, czy to dawny kilometrażowy ?



foxi°

foxi (2020-08-30 10:30:50) Mała sugestia na

foxi (2020-08-31 17:25:25) Inny widok na

foxi (2021-04-08 15:26:46) Prawdopodobnie teren byłej bazy Zieleni Miejskiej przy Wrocławskiej.



foxi°

foxi (2021-04-08 15:26:26) Prawdopodobnie teren byłej bazy Zieleni Miejskiej przy Wrocławskiej.



foxi°

foxi (2021-04-08 15:25:14) Mamy już na portalu bardzo podobne zdjęcie z tego miejsca ;-)



foxi°

foxi (2014-08-23 09:05:14) 37 lat wcześniej nieco w innym miejscu

foxi (2017-12-22 16:55:08) Lepsze jakościowo zdjęcie podobnych wyścigówek ale z okolic Krakowa na FB

foxi (2017-12-23 16:37:44) A tu już nie składak a prawdziwy merc z tamtej epoki

foxi (2021-04-08 15:15:51) Prawdopodobnie odwrotna strona tego zdjęcia i tam nieco inna data -



foxi°

foxi (2021-04-07 18:03:02) Asfalt położony od bandy do bandy, nigdy wcześniej nie widziałem takiego rozwiązania na nieodległą przyszłość ;-)


1 2 3 4 5 6 7 8 9